Přečtěte si stručné informace o pravidlech Incoterms s vysvětlením dodacích podmínek.
27. 5. 2024
Již od svého zavedení v roce 1936 jsou Incoterms® paradoxem pro mnoho kupujících, prodávajících, obchodníků, speditérů, lodních linek a dalších zúčastněných stran, kteří je používají v globálním obchodu. Pravidla Incoterms® usnadňují provádění globálního obchodu. Odkazem na pravidla Incoterms® v kupní smlouvě mohou strany smlouvy jasně nastínit a definovat své příslušné povinnosti, pokud jde o převod rizika, rozdělení nákladů, zajištění dopravy a celní odbavení.
Použití nesprávných Incoterms® má několik důsledků a uživatelé musí plně pochopit, co to znamená, když do své kupní smlouvy vloží pravidlo Incoterms® o třech písmenech. Zde je 6 tipů, jak se vyhnout následkům nesprávného používání Incoterms®.
1) Použijte vhodná pravidla pro zvolený způsob dopravy = FOB (Free On Board), jedno z pravidel Incoterms®, bylo navrženo pro použití pouze pro námořní nebo vnitrozemskou vodní dopravu, kdy prodávající dodává zboží na palubu plavidla určeného kupujícím v ujednaném přístavu nakládky. Nebezpečí ztráty nebo poškození zboží přechází z prodávajícího na kupujícího okamžikem, kdy je zboží na palubě lodi. I když je jasné, že FOB je vhodný pouze pro náklad, kde odesílatel dodává zboží, jako je Bulk nebo Break Bulk na palubu lodi, mnoho zákazníků stále používá pravidla FOB i pro kontejnerizované zboží. To je nesprávné, protože kontejnerový náklad je dodáván do kontejnerového terminálu, kde je přijímán pod kontrolou dopravce, i když zatím není přijat na palubu lodi. V tomto případě by byl vhodný termín FCA. Nesprávné používání FOB v kontejnerových nákladech bylo a je poměrně rozšířené po celém světě. V důsledku tohoto nesprávného použití se prodávající vystavuje zbytečným rizikům a nákladům. /viz P.S.
2) Pochopit rozdělení nákladů a rizik mezi kupujícího a prodávajícího = Ačkoli pravidla Incoterms® jasně nastiňují rozdělení nákladů a rizik mezi kupujícího a prodávajícího, často existuje několik sporů ohledně nákladů a rizik, jako je to, zda v pravidlech FOB nebo FCA jsou náklady na náložný list na straně prodávajícího nebo kupujícího. Dokonce i určité zákonné a zdánlivě jednoduché poplatky, jako je THC (Terminal Handling Charges), vedly ke sporům, protože částka THC a jeho použití se v jednotlivých přístavech liší. V některých přístavech mohou dopravci nabízet možnost bezplatného vystavení, zatímco v některých přístavech by mohlo být vystavení účtováno zvlášť. Dalším příkladem jsou pravidla CIF a CIP, kde obě strany musí pochopit rozsah požadovaného pojištění nákladu. Pravidla Incoterms® 2020 vyžadují specifické úrovně krytí, jako je „omezené pojistné krytí v souladu s ustanoveními Institute Cargo Clauses (C) nebo podobnou doložkou“ podle CIF a „rozsáhlé pojistné krytí v souladu s ustanoveními Institute Cargo (A) nebo podobnou doložkou“ podle CIP. Nepochopení těchto požadavků může vést ke sporům o náklady a/nebo zpoždění samotné zásilky, což může ovlivnit dodací lhůtu.
3) Uvádět verzi dohodnutých pravidel Incoterms® = Zatímco nejnovější Incoterms® 2020 je verze ICC doporučená, strany mohou používat i jinou verzi Incoterms®, pokud se tak rozhodnou. Musí však zajistit, aby rok a verze zvolených pravidel Incoterms® byly jasně zohledněny v jejich kupní smlouvě – například – Incoterms® 2020. Proč, protože různé verze mají různé požadavky. Například níže uvedené položky byly změněny v pravidlech Incoterms® 2020 ve srovnání s předchozí verzí Incoterms® 2010.
- Náložné listy s palubním zápisem vůči pravidlu FCA Incoterms®
- Různé úrovně pojistného krytí v CIF a CIP
- Zajištění přepravy vlastními dopravními prostředky prodávajícího nebo kupujícího v FCA, DAP, DPU a DDP
- Změna iniciály tří písmen pro DAT na DPU
- Zahrnutí požadavků souvisejících s bezpečností do přepravních povinností a nákladů
Pokud vynecháte rok a verzi Incoterms®, může to být otevřené pro výklad a soudce nebo arbitr nebude schopen určit, která verze pravidel se na smlouvu vztahuje. To způsobí další náklady a zpoždění při dokončení transakce.
4) Být geograficky konkrétní, pokud jde o původ a místo určení = Je velmi důležité být geograficky konkrétní při domlouvání místa původu nebo destinace. Například v transakci DAP, pokud je místem doručení uvedeno DAP Mumbai, ponechává to hodně interpretací, protože Bombaj je obrovské město. Kupující se sídlem v Bombaji může očekávat, že zboží bude doručeno na místo mimo centrální obchodní čtvrť, zatímco prodejce si to mohl vyložit jinak, což by mohlo mít za následek dodatečné náklady na přepravu a rizika. Při prodeji FOB by neuvedení přístavu nebo terminálu nakládky mohlo ponechat možnost výkladu a pokud je náklad již doručen do nesprávného přístavu/terminálu, bude to mít za následek obrovské náklady a zpoždění. Při pojmenování přístavu, místa nebo bodu ve zvolených pravidlech Incoterms® je proto nejlepší být co možná nejkonkrétnější.
5) Pochopte, co pravidla Incoterms® řeší a co NEŘEŠÍ = Je zvláště důležité, aby uživatelé pochopili, co pravidla Incoterms® řeší a co neřeší. Pravidla Incoterms® popisují:
- Povinnosti mezi prodávajícím a kupujícím, například kdo organizuje přepravu nebo pojištění zboží nebo kdo získává přepravní doklady a vývozní nebo dovozní licence;
- Kde a kdy přechází riziko z prodávajícího na kupujícího; a
- Která strana je odpovědná za jaké náklady mezi kupujícím a prodávajícím, jako jsou náklady na dopravu, balení, nakládku/vykládku nebo bezpečnost a další.
Z hlediska nákladů podle pravidel Incoterms® představují články A povinnosti prodávajícího a články B představují povinnosti kupujícího.
Co pravidla Incoterms® NEŘEŠÍ: Je důležité, aby uživatelé pochopili, že pravidla Incoterms® NEJSOU Smlouvou o prodeji a nevztahují se na žádný konkrétní náklad nebo způsob dopravy.
- Jsou zahrnuta v kupní smlouvě týkající se obchodní transakce bez ohledu na to, jaký je deklarovaný náklad.
- Neuvádí ani neřeší čas, místo, způsob nebo měnu platby související s prodejní cenou; to je jinou součástí kupní smlouvy.
- Nezabývají se žádnými právními, politickými, regulačními, sankčními, zákazy, tarify nebo záležitostmi duševního vlastnictví.
- Nediktují ani neřeší převod vlastnictví nebo vlastnického práva ke zboží, ani nejsou nápravou za porušení smlouvy nebo plnění.
- Nezohledňují žádný aspekt vyšší moci, problémy související se zpožděním nebo jiné potíže
- Nezabývají se žádnou metodou, místem nebo zákony pro řešení jakýchkoli sporů, které mohou nastat
- Neposkytují platné právo, které by mohlo být pokryto mezinárodními dohodami, jako je CISG, nebo vnitrostátními zákony týkajícími se zdraví, bezpečnosti nebo životního prostředí
Uživatelé musí mít v těchto aspektech jasno, protože nesprávné předpoklady nebo interpretace pravidel budou mít za následek dodatečné náklady a zpoždění.
6) Vyberte si pravidla, která vyhovují požadavkům podniku = Prodávající a kupující musí rozumět povaze podnikání ve svých zemích a dohodnout se na pravidlech a předpisech platných v jejich příslušných zemích a na tom, co lze a nelze dělat. Volba pravidel Incoterms® bez porozumění pravidlům a předpisům v zemích původu a určení může vést ke zbytečným nákladům a zpožděním. Například pravidla DDP kladou maximální odpovědnost na prodejce. Podle těchto podmínek je prodejce odpovědný za zaplacení dovozního cla a všech příslušných daní až do dodání. Prodejce si proto musí být jistý, že rozumí požadavkům a že může převzít všechny tyto povinnosti. Pokud tak neučiní, mohlo by to ohrozit transakci a přidat další náklady, rizika, zpoždění a potenciální ztrátu budoucích obchodů. Na druhé straně EXW klade maximální odpovědnost na kupujícího a podle těchto podmínek je kupující odpovědný od okamžiku nakládky zboží v provozovně prodávajícího, včetně dokončení postupů vývozního odbavení, s nimiž kupující nemusí být au fait. Kupující si proto musí být jistý, že rozumí požadavkům a je si jistý, že může převzít všechny tyto povinnosti.
Závěr = Pravidla Incoterms® byla vytvořena za účelem řešení rizika nedorozumění a nákladných sporů v domácím a globálním obchodu, kde prodejní smlouvy nemusely být dostatečně sepsány. S rostoucím objemem a složitostí globálního obchodu roste i možnost nesprávného použití pravidel Incoterms®. Podle Mezinárodní obchodní komory se nejnovější verze Incoterms®, což jsou pravidla Incoterms® 2020, snaží „nabídnout jednodušší a jasnější prezentaci všech pravidel s revidovaným jazykem, rozšířeným úvodem, vysvětlivkami a články přeuspořádány tak, aby lépe odrážely logiku prodejní transakce“.
P.S. O užití FCA namísto FOB (a CPT namísto CFR) u přepravy kontejnerů po moři se dodnes vedou spory. FCA totiž není zárukou získání Shipped on Board B/L, a pokud se náhodou tento dokument objeví v dokumentárním inkasu či dokonce akreditivu, je prodávající namydlený. Doporučení ze strany autorů vystavit jako náhradní řešení Received for Shipment B/L považuji za fatální nepochopení zákonitostí námořního byznysu a významu Bill of Lading